احتمالا شما نیز این موضوع را تجربه کرده اید که در پایان یک روز طولانی با احساس خستگی از سرکار به خانه می روید. در این شرایط تنها کاری که ترجیح می دهید انجام دهید این است که روی مبل دراز بکشید و استراحت کنید. اما درست در همان زمانی که در حال بیرون درآوردن کفشتان هستید صدایی را می شنوید که می گوید:”مامان! بابا! میای با من بازی کنی؟” در آن لحظه، بازی با فرزندتان مانند یک کار طاقت فرسا به نظر می رسد. اما اگر به تمام مزایای بلندمدت آن از نظر روحی، جسمی و اجتماعی برای فرزندتان فکر کنید و با تاثیر بازی والدین با کودکان آشنا باشید، شرط می‌بندیم که دفعه بعدی که او این سوال را می‌پرسد «نه» نخواهید گفت. پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا مزایای بازی با کودکتان را بیشتر بدانید.

رشد انواع مهارت های کودک

همه کودکان از بازی کردن با کودکان دیگر، از جمله خواهر و برادرشان، و حتی بازی به تنهایی سود می برند. اما مزایای ویژه ای وجود دارد که از بازی با والدین یا سایر بزرگسالان مورد علاقه شان حاصل می شود. بازی با کودک یکی از راه‌های کمک به او برای رشد مهارت‌های اجتماعی و خودکنترلی است. ذهن کودکان مانند اسفنج های کوچک است. آن ها همه چیز را در اطراف خود جذب می کنند. همانطور که آن ها با والدین و دیگران تعامل می کنند، یاد می گیرند که مردم چگونه در محیط های اجتماعی رفتار می کنند. علاوه بر این، یکی از موارد مختلف تاثیر بازی والدین با کودکان رشد مهارت‌هایی مثل خلاقیت، حافظه، مهارت های حرکتی، انعطاف پذیری شناختی، تنظیم احساسات، و مهارت های رهبری گروه است.

علاوه بر این، در حالی که بچه‌ها بسیاری از مهارت‌های فوق را در بازی با خواهر و برادرشان توسعه می‌دهند، والدین اشکال بازی‌های بالغ‌تر و متنوع‌تری را به کودک پیشنهاد می‌کنند. از آنجایی که بزرگسالان بیشتر در مورد جهان می دانند، بازی با بزرگسالان در زندگی آنها تخیل کودکان را به گونه ای گسترش می دهد که بازی با هم سن و سالان، حتی خواهر و برادر بزرگتر، نیز این چنین نیست. به عنوان مثال، مطالعات رشد کودک نشان می دهد که نوزادان و کودکان پیش دبستانی اغلب هنگام بازی با والدین از رفتارهایی استفاده می کنند که نیاز به یک شریک دارد، اما احتمال کمتری دارد که این کار را هنگام بازی با خواهر یا برادر انجام دهند. بازی با هم سن و سالان برای کودک سرگرم کننده است، اما هیچ چیز با لذت و رضایت از ورود والدین به دنیای ساختگی آن ها قابل مقایسه نیست.

کمک به ایجاد روابط قوی
بازی یکی از موثرترین ابزارها برای ایجاد روابط قوی با کودک نیز محسوب می شود. بازی به روابط شادی، سرزندگی و انعطاف می‌افزاید. تاثیر بازی والدین با کودکان می تواند این باشد که می تواند رنجش ها، اختلاف نظرها و آسیب ها را التیام ببخشد. کودکان از طریق بازی یاد می گیرند به دیگران اعتماد کنند و احساس امنیت کنند. با تلاش آگاهانه برای گنجاندن شوخ طبعی و بازی در تعاملات روزانه خود با فرزندانتان، می توانید کیفیت روابط خود را بهبود بخشیده و در سطح عمیق تری با هم ارتباط برقرار کنید. بازی و خنده با نزدیک‌تر کردن شما به یکدیگر، ایجاد پیوند مثبت و حل تعارض، نقش مهمی در ایجاد روابط قوی و سالم والدین و فرزند خواهد داشت. یکی از بازی های محبوب و آرام بخش، شن بازی است، شما می توانید در حین شن بازی کودکان آن ها را همراهی کنید.
مهم است که به خاطر فرزندتان با او بازی کنید. اما، به عنوان یک امتیاز اضافی، از انجام بازیهای کودکانه در خانه با فرزندتان مزایایی نیز دریافت خواهید کرد. هر زمانی که مادران و پدران با فرزندان خود در هر سنی به بازی محبت آمیز می پردازند، هورمون اکسی توسین که در پیوند والد و نوزاد نقش دارد، ترشح می شود. در واقع هنگامی که مادران درگیر بازی محبت آمیز با نوزاد خود و زمانی که پدران درگیر بازی پرتحرک با نوزاد خود می شوند، سطح اکسی توسین افزایش می یابد. بنابراین، دفعه بعد که برای بازی با فرزندتان بیش از حد خسته شدید، ممکن است سعی کنید شرایط را دوباره تنظیم کنید. آن را به عنوان یک ماساژ آرامش بخش برای ذهن خود در نظر بگیرید که نیازی به پرداخت هزینه ندارد!