یکی از مواردی که اغلب ممکن است در کودکان با آن روبرو شویم کاهش قدرت تمرکز و توجه آن ها است. این موضوع می تواند سبب مشکلات جدی در روند یادگیری و افزایش مهارت ها در آینده آن ها شود. کاهش تمرکز چیزی است که تقریبا همه کودکان خردسال با آن دست و پنجه نرم می کنند. انواع مختلفی اسباب بازی برای افزایش تمرکز طراحی و ساخته شده است که شما می توانید برای تقویت و افزایش تمرکز کودکان خود از آن ها استفاده کنید. یادتان باشد اسباب بازی که به این منظور برای کودک خود تهیه می کنید در درجه اول باید به اندازه کافی برای او جذاب و سرگرم کننده باشد در غیر این صورت قادر نخواهد بود توجه و تمرکز کودک را افزایش دهد. در این مطلب قصد داریم با برخی از این اسباب بازی ها بیشتر آشنا شویم.

انتخاب اسباب بازی مناسب
امروزه، حواس پرتی های زیادی وجود دارد که تمرکز روی یک چیز برای مدت طولانی را هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان تقریباً غیرممکن کرده است. با دسترسی آسان به تلفن یا سایر دستگاههایی که می توانند باعث حواس پرتی شوند، وضعیت بدتر نیز می شود. اما انتخاب مناسب یک اسباب بازی برای افزایش تمرکز که هیجان انگیز و سرگرم کننده باشد، کودکان را ترغیب می کند تا مدت بیشتری روی یک مشکل تمرکز کرده و آن را حل کنند. اسباب بازی باید بنحوی انتخاب شود که خیلی ساده نباشد زیرا ممکن است کودک به سرعت آن را کنار بگذارد. از طرف دیگر یک بازی پیچیده و سخت می تواند خشم و بی میلی را برای تلاش دوباره او ایجاد کند. مطمئن شوید که هر اسباب بازی که انتخاب می کنید مناسب سن و توانایی کودک است و وی را تشویق می کند تا به بازی ادامه دهد.

اسباب بازی های ساختنی
یکی از انواع اسباب بازی برای افزایش تمرکز، اسباب بازی های ساختنی هستند. این اسباب بازی ها همیشه در بین کودکان محبوب بوده اند و تنوع زیادی دارند. یکی از متداول ترین آن ها بلوک ها یا آجرهای پلاستیکی هستند. اسباب بازی ساختنی فکر و حواس کودک را درگیر ساختن می کند و به این ترتیب توجه و تمرکز او را روی ساختنن اسباب بازی ها افزایش می دهد. علاوه بر این لازم است صبر و حوصله کودک را نیز بهبود می بخشد.

جورچین ها
پیروی از دستور العمل ها برای چیدن و منظم کردن اسباب بازی ها به ترتیب حروف الفبا و یا هر ترتیب دیگری ضمن بهبود یادگیری اعداد، حروف، رنگ ها و شکل ها یک فعالیت فوق العاده برای کودکانی است که مشکل تمرکز دارند. جورچین های متنوع و جذاب را می توانید از فروشگاه های اینترنتی اسباب بازی مثل دنیای اسباب بازی تهیه کنید.

مکعب روبیک
مکعب روبیک نیز می تواند به عنوان یک اسباب بازی برای افزایش تمرکز کودکان مورد استفاده قرار بگیرد. البته هنگام تهیه این مکعب برای کودک حتما به سن او توجه کنید. چرا که مکعب روبیک کمی پیچیدگی دارد و در صورتی که قادر به حل آن نباشند ممکن است سبب بی میلی آن ها گردد. اگر شما هم این مکعب را برای کودک خود تهیه کرده اید می توانید با مراجعه به مطلبی که در مورد راه حل آسان برای مکعب روبیک موجود است ضمن راهنمایی کودک خود برای حل مکعب انگیزه او را نیز برای این کار بیشتر کنید.

بازی های فکری
انجام بازی های فکری بیش از هر بازی دیگری نیازمند توجه و تفکر است. بازی های فکری مزایای زیادی برای سلامت شناختی به همراه دارند. بازی های فکری به تقویت توانایی های شناختی کودک کمک می کند و همچنین موجب می شود تا برای مدت زمانی آرامش داشته و توجه و دقت خود را بر روی یک کار متمرکز کند. بنابراین کودکان علاوه بر این که به عنوان بخشی از روال یادگیری خود به بازی های فکری و آموزشی نیاز دارند، برای تقویت تمرکز نیز باید از این بازی ها استفاده کنند. شما می توانید انواع بازی های فکری کودکان را حتی با روش های مختلفی مثل استفاده از برنامه های تلفن هوشمند یا تبلت در زندگی کودکان یا دانش آموزان خود بگنجانید.

پازل ها
پازل های مناسب برای کودک این امکان را فراهم می کند که حافظه کوتاه مدت خود را درگیر کند. ذهن آن ها باید تمرکز کند تا رنگ های مختلف را که یک تصویر را تشکیل می دهد، مرتب کند. هرچه تعداد قطعات بیشتر باشد، مغز وی باید بیشتر کار کند. از این رو مجبور می شود بیشتر از آنچه معمولاً فکر می کند فکر کند. بدین ترتیب حل پازل می تواند به کودک در افزایش تمرکز کمک زیادی کند.

شطرنج و سودوکو
اگر به دنبال بازی ای هستید که کودک یا نوجوان شما را مجبور به تفکر انتقادی و منطقی کند، شطرنج و سودوکو می توانند به عنوان اسباب بازی برای افزایش تمرکز مطرح باشند. بازی شطرنج کودک یا نوجوان را مجبور می کند که از کل مغز خود استفاده کند. این می تواند به وی در افزایش تمرکز کمک قابل توجهی کند و وی را برای خلاقیت در حل مشکلات به چالش می کشد. حل سودوکو نیز ذهن را آموزش می دهد تا چندین استراتژی و اطلاعات را در یک دوره کوتاه جذب کند. بنابراین مغز را مجبور به تمرکز می کند تا بتواند بدون تکرار همه اعداد را به ترتیب قرار دهد. این بازی مغز کودک یا نوجوان را به تفکر سریع تحریک کرده و او را در فعالیت هایی که نیاز به تمرکز و تفکر زیادی دارند، بهتر می کند.

کارت های بازی
بازی هایی مثل کارت بازی که از قدرت حافظه استفاده می کنند نیز می توانند تمرکز کودک را بهبود دهند. زیرا کودک تلاش می کند که تمرکز کند تا نوشته ها یا تصاویر موجود روی کارت را به خاطر بیاورد.

برج هیجان و دومینو
برج هیجان و دومینو از جمله بازی هایی هستند که تمرکز زیادی لازم دارند. بنابراین می توانند یکی از موثرترین بازی ها برای افزایش تمرکز و دقت محسوب شوند. در این بازی ها تمرکز بر روی حرکت دست ها نیز اهیمت زیادی دارد زیرا در صورت اشتباه بازی از دست خواهد رفت. برج هیجان و دومینو برای کودکانی که سن بالاتری دارند مناسب است.