بازی تنها روشی برای سرگرمی کودکان نیست بلکه می تواند به عنوان یک راه مناسب برای تخلیه تنش ها و فشار های روزمره نیز به شمار رود. این امر علاوه بر کودکان در بزرگسالان نیز بسیار حائز اهمیت است. بازی مناسب فعالیتی است که می تواند سلامت کودکانمان را حفظ کند. وقتی بچه ها از مطالعه طولانی خسته می شوند، بازی بهترین راه نجات است که مشتاقانه منتظر آن هستند. اما همیشه ممکن است شرایط برای بیرون رفتن و بازی کودکان در مراکز تفریحی و یا پارک ها مهیا نباشد. گرمی یا سردی هوا، وجود بیماری های ویروسی، هزینه های رفت و آمد و زمانی که برای آن صرف می شود می تواند از دلایلی باشد که والدین به انجام بازیهای کودکانه در خانه روی بیاورند.

اهمیت بازی کودکان در خانه والدین نمی توانند کودکان را از بازی دور نگه دارند. کودکان بی وقفه خواهان بازی کردن هستند و والدین هم زمان با این که تمایل دارند شرایط بازی را برای کودکانشان فراهم کنند اما باید از ایمنی آن نیز مطمئن باشند. اما چرا کودکان را در بازی های داخل خانه سرگرم نمی کنید؟ اگرچه برای بچه های نسل های جدید، بازی های داخل خانه به معنای بازی های ویدیویی یا بازی روی تلفن های همراه است. اما می توان انواع مختلف بازی های هیجان انگیز و لذت بخشی که درون خانه قابل انجام است و یا بازی های فکری را امتحان کرد زیرا این نوع بازیهای کودکانه در خانه برای رشد کودک بسیار مفید هستند. هیچ چیز مانند یک بازی خوب برای جمع کردن افراد خانواده دورهم وجود ندارد. در اینجا لیستی از بازیهای کودکانه در خانه وجود دارد که می تواند مناسب شما باشد. وقتی می خواهید کمی با کودکان خود وقت بگذرانید، یا شرایط آب و هوایی اجازه فعالیت در فضای باز را نمی دهد. می توانید کودکان را با این بازی ها سرگرم کنید.

بازی های حفظ تعادل یکی از بازیهای کودکانه در خانه که می تواند در ایجاد مهارت در کودکان نیز موثر باشد بازی های تعادلی است. این نوع بازی یک فعالیت آسان است و می تواند برای کودکان به خصوص کودکان نوپا بسیار مفید باشد و به آنها کمک کند تا مهارت های حرکتی و تعادل خود را بهبود ببخشند. آنچه شما نیاز دارید شامل یک نوار رنگی و فضای کف اتاق است. کافی است تا نوارهای رنگی مختلف را روی زمین بچسبانید. هر نوار رنگی می تواند قانون متفاوتی برای راه رفتن داشته باشد.

به عنوان مثال، می توانید از کودک بخواهید تا فقط روی یک پا، روی نوار قرمز رنگ راه برود. کودک باید فقط روی نوار راه برود. اگر او از نوار خارج شود درواقع در بازی برنده نخواهد شد و در صورتی که تمام طول نوار را بدون خارج شدن از آن طی کند برنده خواهد بود. این بازی به ایجاد هماهنگی چشم و دست کودک شما کمک می کند و از جمله بازیهای کودکانه در خانه است که به صورت جمعی باید انجام شود. برای انجام آن می توانید از دوستان کودک خود خواهش کنید که در این بازی شرکت کنند و یا این که افراد خانواده کودک را همراهی کنند. آن چه شما نیاز دارید تعدادی سکه و چند لیوان بزرگ کاغذی یا پلاستیکی است لیوان را روی یک میز جلوی بچه ها بگذارید. به هر کودک 5 سکه بدهید می توانید از کودکانی که سن بیشتری دارند بخواهید که چند قدم دورتر از میز بایستند. برای آن ها توضیح دهید که باید سکه ها را یکی پس از دیگری درون لیوان پرتاب کنند و فردی که بیشترین سکه را در لیوان انداخته باشد برنده خواهد بود. برای انجام این بازی می توانید از توپ پینگ پنگ نیز به جای سکه استفاده کنید.

بولینگ داخل خانه می توانید یک بولینگ ساده در خانه خود ایجاد کنید و از آن لذت ببرید. این بازی نیز برای هماهنگی چشم و دست در کودکان ایده آل است. وسایل مورد نیاز شامل یک فضای کف مسطح، ده بطری خالی یا قوطی های نوشابه، توپ پلاستیکی یا یک توپ تنیس و نوار چسب است. بولینگ یکی از بازیهای کودکانه در خانه است که بسیار نشاط آور است. برای انجام بازی با استفاده از نوار چسب رنگی، دو خط یکی برای قرار گیری فرد و دیگری برای قرار دادن بطری ها روی زمین ایجاد کنید. بطری ها را کنار هم و یا روی هم بچینید. از کودک بخواهید تا با پرتاب توپ، ترتیب بطری ها را به هم بریزد. این نوع بازیهای کودکانه در خانه می تواند برای بچه ها جذاب بوده و حتی یک روش سرگرم کننده برای یادگیری باشد. آن چه شما نیاز دارید یک تخته سیاه یا سفید به همراه گچ یا ماژیک است. مجموعه ای از پرسش و پاسخ با موضوع های متنوع تهیه کنید. سوال مورد نظر را از کودک پرسیده و روی تابلو جای خالی متناسب با تعداد کلمات یا حروف بکشید از کودک بخواهید تا حرف ها و کلمات را حدس بزند. فرزند شما مجاز به هفت حدس غلط است. شما می توانید با پرسیدن از اسباب بازی های مورد علاقه ، فیلم ها و … بازی را برای کودک هیجان انگیزتر کنید.

تصویرسازی یک بازی سرگرم کننده است که حداقل به دو نفر برای بازی کردن نیاز دارد. در این بازی تعدادی عکس یا تصویر ترسیم شده را در ظرفی ریخته و از کودک می خواهید به طور تصادفی یکی را برداشته و بدون این که به کسی نشان بدهد تصویرش را روی کاغذ یا یک تخته نقاشی کند. طرف دیگر بازی، باید تلاش کند تا حدس بزند که نقاشی مربوط به چه چیزی است. با داشتن گروه ها و رقابت در برابر یکدیگر می توانید این بازی را سرگرم کننده تر کنید. استفاده از بازی های کارتی، استدلال منطقی و شناسایی رنگ و تعداد را به کودکان آموزش می دهد.

خرید اسباب بازی فکری و آموزشی مثل کارت های بازی و بسیاری از بازی های آموزشی دیگر موجب می شوند تا کودک به تفکر و استدلال ترغیب شده و رشد ذهنی و فکری او را بهبود دهد. ساخت قلعه یا خانه های کوچک ساخت قلعه یا خانه اگرچه لزوماً یک بازی نیست، اما می تواند کودک شما را درگیر و مشغول کند. آن چه شما نیاز دارید شامل بالش، صندلی، جعبه های مقوایی، پتو و یا هر چیز دیگری است که که می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

برای ساخت قلعه مقوایی می توانید به سادگی چند جعبه مقوایی را روی هم قرار دهید و آنها را با نوارچسب بچسبانید. بالش ها را از دو طرف جمع کنید و یک شکاف بین آنها قرار دهید. استفاده از چند تکه چوب و یک پتو می تواند به شما در ساختن چادر نیز کمک کند. به راحتی یک میز یا چند صندلی را با یک پتو بپوشانید تا یک قلعه کوچک داشته باشید.

اگر کودک شما به آشپزخانه و آشپزی علاقه نشان می دهد، این می تواند بهترین بازی برای او باشد. آنچه شما نیاز دارید ظروف ساده یا یک سرویس آشپزی است. اگرچه این وسایل به نوعی اسباب بازی دخترانه محسوب می شوند اما همه کودکان در صورت علاقه می توانند این بازی را انجام دهند. به بچه های خود اجازه دهید چند ظرف مناسب را از آشپزخانه بردارند و به این ترتیب شما می توانید شاهد آشکار شدن مهارت های آشپزی آن ها باشید. همچنین به آن ها سفارش دهید تا برای شما یک غذای خیالی خاص را آماده کنند. می توانید سبزیجات خرد شده ساده به کودک خود بدهید تا این بازی برای او واقعی تر به نظر برسد.